Var försiktig på utlandssemestern

När du åker på solsemester utomlands är solen ofta starkare än sommarsolen i Sverige. Det är därför lätt att bränna sig.

Undvik att vara i solen när den är som starkast mitt på dagen mellan klockan 11 och 15.

Skydda kroppen med kläder. Använd hatt med brätte och solglasögon.

Skuggan är ett bra solskydd.

Använd solkräm där kläder inte täcker. Om solen är stark, använd en hög solskyddsfaktor.

Använd gärna solglasögon som har solskydd på sidorna. Undvik solglasögon med blått glas, de ger dåligt skydd.