Solens UV-strålning är farlig

Det är UV-strålningen från solen
som är farlig.
Om du vill veta hur stark solen är
kan du ta reda på UV-index.

UV-index är som högst mitt på dagen
när solen står högst på himlen.
Om UV-index är 6 eller högre
är solen stark.
Då ska du vara försiktig.

UV-index ändrar sig
under olika tider på året,
tid på dygnet och efter vädret.
UV-index är också olika
när ozonskiktet i himlen är tjockt eller tunt.

I Sverige är UV-index mellan 4 och 7
på sommaren.
I länder nära ekvatorn
kan UV-index gå över 15.
I Thailand är UV-index 12
mitt på dagen i december.
Då kan en ljushyad person bränna sig
redan efter 15 minuter.

Om du inte kan ta reda på UV-index
kan du titta på din egen skugga.
Solen är stark om skuggan är kortare
än du själv.