Solens UV-strålning är farlig

Det är UV-strålningen från solen som är farlig. Om du vill veta hur stark solen är kan du ta reda på UV-index.

UV-index är som högst mitt på dagen när solen står högst på himlen.

Om UV-index är 6 eller högre är solen stark. Då ska du vara försiktig.

UV-index ändrar sig under olika tider på året, tid på dygnet och efter vädret.

UV-index är också olika när ozonskiktet i himlen är tjockt eller tunt.

I Sverige är UV-index mellan 4 och 7 på sommaren.

I länder nära ekvatorn kan UV-index gå över 15.

I Thailand är UV-index 12 mitt på dagen i december. Då kan en ljushyad person bränna sig redan efter 15 minuter.

Om du inte kan ta reda på UV-index kan du titta på din egen skugga. Solen är stark om skuggan är kortare än du själv.