Solråd

Du kan njuta av solen om du samtidigt skyddar dig mot den starka solens skadliga UV-strålning.

De två viktigaste faktorerna som avgör hur länge du kan vara i solen är hur känslig du är för solen och hur stark solen är. UV-index är ett mått på styrkan av den delen av solens UV-strålning som orsakar brännskador.

Tänk på att:

  • Det bästa skyddet är att ta pauser från solen när den är som starkast (kl 11-15) till exempel genom att vara i skuggan. Var hellre ute en längre tid på förmiddagen och eftermiddagen.
  • Kläder, hatt och solglasögon ger ett mycket bra skydd.
  • Använd solkräm med medelhög eller högre solskyddsfaktor (SPF 15 och högre) där kläder inte skyddar. Använd solkräm enligt förpackningens anvisningar.
  • Undvik att använda solkräm som enda solskydd.
  • Solen är oftast starkare vid en strand med fri horisont. Försök därför att vara i skuggan när du är på stranden.
  • Solen kan vara stark på andra platser än på stranden. Skydda dig mot stark sol även när du till exempel är på sjön, i skidbacken, i trädgården eller på balkongen.
  • Det är bra att gradvis vänja huden vid solen. Sola däremot inte solarium i förebyggande syfte. Det ger inte ett skydd mot skador från solen.
  • Om du bränner dig, tänk på att låta huden vila helt från solen så att huden hinner läka. Skydda dig med kläder eller var i skuggan. Mer solkräm är ett dåligt alternativ.
    Läs mer: 1177 om Solskador på huden
  • Skydda barnen i första hand med kläder, hatt och skugga. Barn under ett år ska inte vistas i direkt solljus alls. Läs också våra särskilda solråd för barn.

Starkare UV-strålning på stranden

Det finns särskild anledning att vara försiktig när du är på stranden eftersom du där vanligtvis utsätts för starkare UV-strålning än i en stad. Anledningen är att det oftast är fri horisont vid en strand. Därmed utsätts du både för den direkta solstrålningen och för den spridda strålningen som kommer från himlen. Men tänk det är inte bara vid stränder solen kan ge skador.