Personalsäkerhet

Personalsäkerhet ska förebygga att personer som inte är pålitliga ur säkerhetssynpunkt deltar i en säkerhetskänslig verksamhet och får tillgång till känsliga uppgifter. Personalsäkerhet ska också säkerställa att de som deltar i säkerhetskänslig verksamhet har tillräcklig kunskap om säkerhetsskydd.

Personalsäkerhet består av två delar: säkerhetsprövning och utbildning i säkerhetsskydd.

En anställning eller ett deltagande i säkerhetskänslig verksamhet ska i vissa fall placeras i säkerhetsklass. Om anställningen ska placeras i säkerhetsklass och vilken säkerhetsklass anställningen i så fall placeras i beror på i vilken utsträckning personen får del av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter och deltar i säkerhetskänslig verksamhet i övrigt, samt vilken skada för Sveriges säkerhet personen kan orsaka genom sitt deltagande.

Vem som ska genomgå säkerhetsprövning ska dokumenteras i en befattningsanalys. Befattningsanalysen ska innehålla en förteckning över säkerhetsklassade befattningar med tydlig koppling till de skyddsvärden som identifierats i säkerhetsskyddsanalysen. Det ska även framgå vilka befattningar som föranleder säkerhetsprövning med eller utan placering i säkerhetsklass.

Beslut om placering i säkerhetsklass

När verksamhetsutövaren har fastställt en befattningsanalys ska ansökan om beslut om placering i säkerhetsklass skickas till tillsynsmyndigheten som fattar beslut om placering i säkerhetsklass.

Strålsäkerhetsmyndigheten beslutar om placering i säkerhetsklass 2 och 3 för enskilda verksamhetsutövare inom områdena strålskydd, kärnsäkerhet och nukleär icke-spridning.

Vilka befattningar som är placerade i säkerhetsklass ska framgå i en befattningsanalys. Befattningsanalysen syftar till att få en bild av vilka befattningar som har tillgång till den säkerhetskänsliga verksamheten eller hanterar säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter och vilket behov av placering i säkerhetsklass detta medför.

Tänk på att det ska finnas ett tydligt samband mellan befattningsanalysen och säkerhetsskyddsanalysen. Befattningsanalysen kan med fördel delas in enligt samma disposition som säkerhetsskyddsanalysen, vilket underlättar vid framtida revideringar. Det ska också finnas en tydlig koppling till verksamhetens skyddsvärden, den aktuella hotbilden och placeringen i säkerhetsklass.

Ange exempel på vilka skyddsvärden som och omfattningen av deltagandet, samt den högsta skadan enligt konsekvensnivå A-D som befattningen kan orsaka för Sveriges säkerhet genom sin tillgång till den säkerhetskänsliga verksamheten.

För att kunna fatta beslut om placering i säkerhetsklass behöver Strålsäkerhetsmyndigheten ta del av verksamhetsutövarens säkerhetsskyddsanalys, befattningsanalys, blankett Ansökan om placering i säkerhetsklass, inklusive bilaga 1.

Strålsäkerhetsmyndigheten har tagit fram Vägledning för beslut om placering i säkerhetsklass och befattningsanalys som stöd för verksamhetsutövare. 

Säkerhetsprövning

Efter beslut om placering i säkerhetsklass är fattat av tillsynsmyndigheten ska verksamhetsutövaren genomföra säkerhetsprövning av de individer som ska inneha befattningarna.

Innan en person, genom anställning eller på något annat sätt, deltar i säkerhetskänslig verksamhet ska hen genomgå en säkerhetsprövning. Utöver anställda kan det exempelvis vara leverantörer och konsulter eller personer som genom olika typer av samarbeten och samverkan kommer i kontakt med den säkerhetskänsliga verksamheten.

Prövningen ska klarlägga om personen kan antas vara lojal med de intressen som ska skyddas och i övrigt pålitlig ur säkerhetssynpunkt. Eventuella sårbarheter som skulle kunna göra att personen hamnar i en utsatt situation och blir sårbar för yttre påtryckningar ska också utredas.

Säkerhetsprövningens omfattning beror på vilken säkerhetsklass anställningen eller deltagandet är placerat i. Säkerhetsprövningen grundar sig på

  • en säkerhetsprövningsintervju
  • uppgifter som framgår av till exempel betyg, intyg och referenser
  • registerkontroll, om anställningen är placerad i säkerhetsklass
  • en särskild personutredning, om anställningen är placerad i säkerhetsklass 1 eller 2.

Säkerhetsprövningen ska följas upp under den tid som deltagandet i den säkerhetskänsliga verksamheten pågår, i syfte att behålla och fördjupa personkännedomen.

Den som är ansvarig för den säkerhetskänsliga verksamheten ska också se till att de anställda har tillräcklig kunskap om säkerhetsskydd. Behovet av utbildning ska följas upp löpande.

Registerkontroll

När grundutredning och säkerhetsprövningsintervju har slutförts ska en bedömning göras om personen är pålitlig ur säkerhetssynpunkt, utifrån den informationen som har framkommit så långt. Om så är fallet, ska en ansökan om registerkontroll skickas till Strålsäkerhetsmyndigheten. Strålsäkerhetsmyndigheten ansöker om registerkontroll för befattningar placerade i säkerhetsklass åt verksamhetsutövare inom kärnteknisk verksamhet.

Verksamhetsutövare ansvarar själva för att dokumentera och förvara samtycke till registerkontroll.

Om en ansökan om registerkontroll behöver kompletteras på något sätt, skickas den i retur tillsammans med en blankett som anger vad som behöver kompletteras.

När resultatet av registerkontrollen meddelats görs den slutliga bedömningen.

Observera att Strålsäkerhetsmyndigheten inte lämnar någon återkoppling eller bekräftelse på mottagna handlingar. Rekommendationen är att spåra försändelser.

Anmäl behöriga kontaktpersoner

Verksamhetsutövare behöver anmäla vilka personer som är behöriga att skicka in ansökan om registerkontroll samt ta emot delgivningar för dessa. Detsamma gäller för kontaktpersoner för säkerhetsskyddsavtal.

Ny registerkontroll

Vid följande tillfällen behöver en ny ansökan om registerkontroll skickas in även om en person redan har en aktiv registerkontroll:

  • personen får en ny befattning som inte omfattas av tidigare kontrollorsak
  • den befintliga befattningen blir placerad i en annan säkerhetsklass
  • personen ingår äktenskap eller inleder samboförhållande.

Avsluta registerkontroll

Anmälan om att registerkontroll ska avslutas görs på Säkerhetspolisens blankett. Om en kontroll som saknar löpnummer ska avslutas ska rutan för löpnummer lämnas tom. Använd blanketten Avanmälan registerkontroll.

Säkerhetspolisen genomför registerkontroller efter ansökan från den som beslutar om placering i säkerhetsklass för en verksamhetsutövare.

Registerkontrollen sker genom sökning om personen förekommer i belastningsregistret, misstankeregistret, eller uppgifter som behandlas med stöd av lagen om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område, eller lagen om Säkerhetspolisens behandling av personuppgifter.

För säkerhetsklass 1 och 2 genomförs även en registerkontroll av eventuell make, maka, partner eller sambo.

I de fall det inte finns något att redovisa från registerkontrollen lämnas svar på ansökan om registerkontroll till Strålsäkerhetsmyndigheten som i sin tur delger verksamhetsutövaren.

I de fall en person förekommer i ett register, och registerkontrolldelegationen vid Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden bedömer att informationen ska lämnas ut, kommer Säkerhetspolisen att delge verksamhetsutövaren dessa uppgifter. Registerkontrolldelegationen beslutar även om den kontrollerade personen ska få möjlighet att ta del av uppgifterna och yttra sig om dem innan de eventuellt lämnas ut. Om uppgifterna lämnas ut blir dessa en del av underlaget för säkerhetsprövningen.