Solen
Varje år får ungefär 55 000 personer
hudcancer.
Människor som bränner sig ofta i solen
får lätt den farligaste formen av
hudcancer, malignt melanom.
Det bästa skyddet mot stark sol
är kläder, hatt och solglasögon.
Det är bra att vara i skuggan
mitt på dagen
när solen står som högst på himlen.
Använd solkräm på huden
där kläder inte skyddar.
Om du bränner dig,
låt huden vila helt från solen
så att huden hinner läka.
Det är inte bara vid stranden
som solen kan ge skador.
Skydda dig mot stark sol
när du är på sjön,
på golfbanan
eller i trädgården.
Även i skuggan
kan du få strålning från solen.
Vatten släpper också igenom
UV-strålning och skyddar dig inte
när du simmar.