Vår rekryteringsprocess

Här kan du läsa om hur du ska göra om du vill söka jobb hos oss.

För att söka en utannonserad tjänst hos oss, klicka på knappen Ansök som finns längst ner i varje annons under Lediga jobb.

Som myndighet kan vi inte ta emot spontanansökningar.

Så här söker du en tjänst hos oss

Om du är intresserad av en utannonserad tjänst behöver du skicka in ett CV. Beskriv så tydligt du kan din erfarenhet och kompetens utifrån vad vi efterfrågar i annonsen. Du kan söka ända fram till klockan 24.00 sista ansökningsdagen.

När du har skickat in din ansökan får du ett kvitto på att vi har tagit emot ansökan. Om du inte får något kvitto har din ansökan inte registrerats och du bör skicka den igen. Kontakta rekryterande chef om du är du osäker på om din ansökan har kommit fram.

Så här väljer och intervjuar vi

Vi läser alla inkomna ansökningar. Därefter väljer vi ett antal personer som vi vill träffa. När vi  väljer utgår vi från annonsens krav  på erfarenhet, utbildning och kompetens.

Om du hör till dem som bäst uppfyller annonsens krav kallas du till en första intervju, där du träffar rekryterande chef och en HR-handläggare. Då går vi igenom ditt CV och tidigare erfarenheter samt gör en bedömning av dina personliga förmågor och egenskaper. Vi arbetar med kompetensbaserade intervjufrågor, där vi vill att du ger konkreta exempel på hur du har agerat i tidigare situationer. Vi är måna om en objektiv rekryteringsprocess och ställer därför bara frågor som är relevanta för den aktuella tjänstens kravprofil, och vi ställer samma frågor till alla kandidater. Under intervjun får du mer information om myndigheten, tjänsten och hur det är att arbeta hos oss. Efter den första intervjun går de mest kvalificerade kandidaterna vidare till en andra intervju, där får du möjlighet att medarbetarna på enheten. Därefter kontaktar vi de referenspersoner du angivit.

Vid chefsrekryteringar gör vi även kompletterande djupintervjuer och tester.

Säkerhetsklassade tjänster har extra krav

För de tjänster som är säkerhetsklassade ingår en säkerhetsprövning med säkerhetsintervju och registerkontroll på slutkandidaten.

Alla får återkoppling

När vi har tillsatt en tjänst hör vi av oss till alla som sökt. Om du varit på intervju kontaktar vi dig personligen, annars får du ett anställningsbeslut via e-post att vi har tillsatt tjänsten med en annan sökande.

En rekrytering tar normalt mellan en och tre månader. Om anställningen är säkerhetsklassad eller kräver radiologiskt intyg kan det ta lite längre tid, eftersom vi då måste göra en registerkontroll hos Säkerhetspolisen. Vi strävar efter en öppen och transparent rekryteringsprocess, där både du som sökande och vi som arbetsgivare blir nöjda med utfallet.

Mer information