Vårt uppdrag inom krisberedskap
Strålsäkerhetsmyndigheten har en viktig roll i Sveriges samlade krisberedskap. Vi är pådrivande och ger råd inom strålskyddsområdet. Med vår kunskap om joniserande strålning och dess konsekvenser stödjer vi andra aktörer vid en kris. Vi tar fram underlag som hjälper myndigheter, sjukvårdsregioner och kommuner att fatta välgrundade beslut.
Det övergripande syftet med vårt uppdrag inom krisberedskap är att skydda dig som medborgare från skadliga effekter av strålning, både nu och i framtiden.
Ansvar och roller under krisberedskap
Regeringen ansvarar för att prioritera och styra samhällets krisberedskap. Det operativa ansvaret delas upp enligt följande nivåer:
- Nationell nivå: Utvalda beredskapsmyndigheter ansvarar för att hantera kriser inom sina respektive områden.
- Högre regional nivå: Landets sex geografiska civilområden och sjukvårdsregioner samordnar insatser mellan regioner och andra aktörer.
- Regional nivå: Länsstyrelser har det övergripande ansvaret för att samordna insatser inom sitt län.
- Lokal nivå: Kommuner ansvarar för att hantera kriser som påverkar den lokala befolkningen och infrastrukturen.
Strålsäkerhetsmyndigheten är pådrivande i beredskapsfrågor och rådgivande vid olyckor med strålning på alla nivåer.
I vårt uppdrag ingår bland annat att:
- Mäta radioaktivitet.
- Beräkna hur radioaktiva ämnen kan spridas.
- Ge råd om strålskydd
Bistå regeringen och andra myndigheter med besluts- och kunskapsunderlag för skyddsåtgärder på plats.
Vi vägleder, andra verkställer
Strålsäkerhetsmyndighetens uppgift är att vara ett nationellt stöd – före, under och efter en radiologisk nödsituation – till regeringen och till andra myndigheter, som exempelvis länsstyrelser. Vi stöttar även sjukvårdens regioner och landets kommuner.
Vi tillhandahåller expertkompetens och bistår med kunskaps- och beslutsunderlag inom strålskyddsområdet. I det ingår teknisk rådgivning, spridningsprognoser, strålskyddsbedömningar och råd om strålskydd och strålningsmätningar. Vi genomför mätning, provtagning och analys i fält och upprätthåller system för kontinuerlig övervakning av strålningsnivåer i Sverige.
Huvudregeln är att kommunen ansvarar för räddningstjänsten. Om en händelse involverar en kärnteknisk anläggning övergår ansvaret till den statliga räddningstjänsten, där länsstyrelsen leder insatserna. Den som ansvarar för räddningstjänsten genomför skyddsåtgärder och ansvarar för att informera medborgarna.
Den som ansvarar för en verksamhet under normala förhållanden gör det också under en krissituation. Vid en radiologisk nödsituation kan vi därför behöva stötta många olika aktörer utifrån deras ansvarsområden.