Behövs UV-strålning för att vi ska kunna bilda D-vitamin?

För att D-vitamin ska bildas i huden behövs UVB-strålning men vi tillgodoser en del av vårt behov genom D-vitamin i maten, bland annat fet fisk, ägg och mjölkprodukter. Under sommarhalvåret får du dagsbehovet om ansikte och händer kortvarigt utsätts för solens UVB-strålning. En del D-vitamin lagras i kroppens fettvävnad inför vintern. De flesta får tillräckligt med D-vitamin genom solen och maten.

Läs mer om sol och D-vitamin: Sol och D-vitamin

Illustration av en sol

Appen Solboken

Att bränna sig som barn ökar risken för att senare i livet drabbas av hudcancer. Därför ska vi vara extra rädda om barn och lära dem att umgås med solen på ett klokt sätt. Ett sätt att göra det är genom appen Solboken som finns i App Store.

Reser du till solen i vinter?

När du åker på solsemester utomlands är solen oftast starkare än sommar­solen i Sverige. Det är därför lätt att bränna sig. De två viktigaste faktorerna som avgör hur länge du kan vara i solen utan att bränna dig är hur stark solen är på resmålet och vilken hudtyp du har. Med webbtjänsten minsoltid.se kan du beräkna din uppskattade soltid på ditt resmål. Solklart!