Vanliga frågor vid solarieinspektioner

Kommunernas miljö- och hälsoskyddsnämnder ansvarar för tillsyn av solarier. Här svarar vi på vanliga frågor för att hjälpa dig som kommunal handläggare att utföra tillsynen effektivt, rättssäkert och likvärdigt.

Kontroll av att 18-årsgräns efterlevs

Vilka tekniska system eller appar för kontroll av 18-årsgränsen är godkända av Strålsäkerhetsmyndigheten?

Strålsäkerhetsmyndigheten godkänner inga system eller appar för kontroll av 18-årsgränsen. Ett tekniskt system eller en app kan vara godtagbart om det går att visa att det är tillräckligt robust och säkert och inte kan kringgås. Bevisbördan ligger på verksamhetsutövaren som på ett tillfredsställande sätt ska kunna visa att kontrollsystemet fungerar. Ett eventuellt godkännande av ett tekniskt system eller en app görs av kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd.

Vilken straffsats gäller om en verksamhetsutövare bryter mot 18-årsgränsen?

Att yrkesmässigt låta någon som inte har fyllt 18 år sola i ett kosmetiskt solarium är straffbelagt. Lägsta straff är böter och högsta straff är fängelse i sex månader, i enlighet med 9 kap. strålskyddslagen. Straffet drabbar en person, exempelvis ägaren av solarieverksamheten. Det är inte tillsyns­myndigheten, det vill säga kommunen, som beslutar om påföljd, utan rättsväsendet.

Lagliga åtgärder

Vad kan man som kommun göra om verksamhetsutövaren inte uppfyller kraven?

Det är upp till verksamhetsutövaren att visa att kraven för ett solarium av UV-typ 3 är uppfyllda. Om kommunen bedömer att kraven inte är uppfyllda finns möjlighet att förelägga om att verksamhetsutövaren ska visa att kraven uppfylls. Ett föreläggande kan förenas med vite, enligt 8 kap 7 § i strålskyddslagen. Solarier som inte uppfyller kraven kan också meddelas om förbud (6§) och försegling (9§), enligt 8 kap i strålskyddslagen. Om verksamhetsutövaren inte följer ett förbud så kan kommunen polisanmäla denne, då det enligt 9 kap. 4 § strålskyddslagen är ett brott att inte följa ett förbud. För en kommun finns det även möjlighet att få hjälp av polisen, det regleras i 8 kap. 12 § strålskyddslagen. Polisen kan göra en husrannsakan och förverka solarierna med stöd av 9 kap. 8 § strålskyddslagen.

Beslut som tas utifrån strålskyddslagens bestämmelser gäller omedelbart enligt 10 kap. 3 §.

Vad finns det för juridiska möjligheter om kommunen inte får kontakt med en verksamhetsutövare som har ett obemannat solarium?

Enligt 8 kap. 11 § strålskyddslagen har kommunen rätt att få tillträde till lokalen för att vidta de åtgärder som behövs för tillsynen. I de fall en verksamhetsutövare håller sig borta finns det ingen skyldighet för fastighetsägaren att öppna. Enligt 8 kap. 12 § strålskyddslagen ska Polismyndigheten ge den hjälp som behövs, exempelvis att polisen går in med hjälp av låssmed.

Exponeringsschema och tidur

Vad gäller för exponeringsschema och tidur vid bemannade, delvis bemannade och obemannade solarier?

För obemannade solarier gäller max 15 minuter soltid. Delvis bemannade solarier får här betraktas som obemannade.

Tillverkarens exponeringsschema går ibland emot 18 § i SSMFS 2025:1 som föreskriver att soltiden inte får vara längre än 15 minuter per solning. Syftet med bestämmelsen är att skydda människor från att skadas av för lång exponeringstid. Detta gäller oavsett om tillverkarens exponeringsschema anger en längre soltid. Det innebär att 18 § har företräde och verksamhetsutövaren ska alltså se till att solarier i obemannad verksamhet stängs av efter 15 minuter.

Anmälningsplikt

Ska solarieverksamheten anmälas?

Den som tänker driva ett solarium för allmänt bruk ska senast sex (6) veckor innan verksamheten påbörjas anmäla detta till den kommunala miljö- och hälsoskyddsnämnden. Förändringar som till exempel ägarbyte och ändrade kontaktuppgifter ska också anmälas.

Är det ett brott att inte ha anmält ett solarium till kommunen?

Nej, det är inte ett brott som kräver åtalsanmälan. En verksamhetsutövare ska anmäla sin verksamhet till kommunen enligt 2 § SSMFS 2025:1. Kommunen kan förelägga om att verksamhetsutövaren ska göra en anmälan, och om så inte sker göra en åtalsanmälan, eftersom det då är fråga om ett brott enligt 9 kap. 4 § p. 3 strålskyddslagen.

Vems ansvar är det att visa att ett solarium uppfyller kraven för ett solarium av UV-typ 3?

Det är upp till verksamhetsutövaren att visa att solariet är av UV-typ 3. Om kommunen bedömer att kraven inte är uppfyllda kan åtgärder vidtas, se frågan Vad kan man som kommun göra om verksamhetsutövaren inte uppfyller kraven?.

Vad gäller när verksamhetsutövaren har bytt ut originalrören mot nya rör?

Ersättningsrör ska vara märkta med ekvivalenskod och ha UV-kod med X- och Y-värden inom det intervall som framgår av solariets märkning. Uppfyller solariet inte detta har kommunen rätt att förelägga om åtgärd, se frågan Vad kan man som kommun göra om verksamhetsutövaren inte uppfyller kraven?.

Vad gäller för solarier som har moderniserats eller omkonditionerats där man tagit bort eller ändrat på märkningen på solariet?

Verksamhetsutövaren måste visa hur solariet uppfyller kraven. Enligt Elsäkerhetsverket anses tillverkaren vara den som gör om en produkt eller livstidsförlänger en produkt utanför det den primära tillverkaren har angett.

Standarden som föreskriften SSMFS 2025:1 hänvisar till är inte Strål­säkerhets­myndig­hetens ansvar. Standard (SS-EN 60335-2-27:2014) handlar om marknads­kontroll, och i Sverige ligger ansvaret när det gäller solarier hos Elsäkerhetsverket.

Om rör med lägre effekt än originalrör används vid byte så är det ur strålskydds­synpunkt bättre.

Produkter avsedda att använda på huden innan solning

Vad gäller vid tillhandahållande av krämer för användning vid solning i solarium?

Enligt 16 § SSMFS 2025:1 får verksamhet där kosmetiskt solarium upplåts till allmänheten inte tillhandahålla eller förmedla kosmetiska eller hygieniska produkter som är avsedda att appliceras på huden före solning.

Exponeringsschemat är framtaget utifrån att man solar med ren hud, vilket även framgår av affischen Råd för att skydda din hälsa.

Ljusterapi- och hybridsolarium

Vilka regler gäller för ljusterapi?

Solarium utgör inte längre skattefri friskvård. Det förekommer att solarieverksamheter istället erbjuder så kallad ljusterapi som omfattas av skattefriheten. 

Ljusterapi innebär att kroppen bestrålas med ljus som inte innehåller UV-strålning. Om infraröd strålning används, benämns behandlingen ofta som rödljusterapi.

Bestrålning med ljus som inte innehåller UV-strålning omfattas inte av SSMFS 2025:1.

I ett så kallat hybrid-solarium kombineras UV-strålning med synligt ljus eller infrarött ljus.

Om ett hybrid-solarium avger UV-strålning av UV-typ 3 omfattas det av samma krav som ett traditionellt solarium enligt SSMFS 2025:1. Detta gäller oavsett om solariet samtidigt avger annan typ av strålning.

Det är verksamhetsutövaren som ansvarar för att kunna uppvisa dokumentation som tydligt visar vilken typ av strålning anordningen avger.

Ansvarsfördelning och regler för olika typer av solarier

Strålsäkerhetsmyndighetens föreskrifter (SSMFS 2025:1) om solarier och artificiella solningsanläggningar, ställer krav på kosmetiska solarier och artificiella solningsanläggningar.

Reglerna gäller anläggningar som avger UV-strålning.

Enligt lagstiftningen ansvarar kommunen inte för tillsyn av artificiella solningsanläggningar. Kommunen kan ändå besöka eller kontakta en verksamhetsutövare för att bedöma om anläggningen i själva verket är ett kosmetiskt solarium. I så fall omfattas den av den kommunala nämndens tillsynsansvar.

Ett hybridsolarium som avger UV-strålning av typ 3 räknas som ett kosmetiskt solarium. Det är undantaget från tillståndsplikt, men måste följa samma krav som ett traditionellt solarium enligt SSMFS 2025:1. Detta gäller även om solariet samtidigt avger annan typ av strålning.

Om UV-strålningen är av annan typ än typ 3 är hybridsolariet tillståndspliktigt enligt SSMFS 2025:1, om inte strålningen är lägre än gränsvärdena i bilaga 6 till föreskriften. I så fall räknas det som en artificiell solningsanläggning som är undantagen från tillståndsplikt. Strålsäkerhetsmyndigheten, inte kommunen, ansvarar för tillsynen av sådana anläggningar.

Verksamhetsutövaren ska kunna visa dokumentation som tydligt anger vilken typ av strålning anläggningen avger.